Anđelka Ducić – stručnjak za digitalni marketing

Anđelka Ducić – stručnjak za digitalni marketing

Anđelka Ducić je posvećena svojoj profesiji i kompaniji na čijem je čelu – Symbiotica. Anđelka se opredelila za internet marketing i društvene mreže. Neprevaziđen osećaj je raditi ono što volite i nastojati da se dodatno usavršite, a zatim to znanje i podeliti s drugima i ukazati im koliko mnogo mogu da postignu. Upravo ovo dočaravaju Anđelkini odgovori i pristup ovoj temi.

  1. Šta je najvažnije znati o digitalnom marketingu i društvenim mrežama (za nekoga ko se bavi tom oblašću)? Šta je neophodno u startu naučiti, kao prvi korak?

Prvo pitanje, pa odmah i najteže. 🙂 Nije tako lako izdvojiti najvažniju stvar u oblasti koju voliš. U digitalnom marketingu su sve oblasti povezane i svaka oblast na svoj način doprinosi krajnjem cilju. Pretpostavljam da će svako izdvojiti kao najvažniju onu oblast koja je njemu najviše draga (u mom slučaju bi to bio menadžment društvenih mreža, kreiranje sadržaja i email marketing), ali činjenica je da je dobra marketing strategija kao kolač: sjajna torta koji se topi u ustima ima i kvalitetne kore, i prave sastojke, i dobro umućen fil, i kreativnu dekoraciju. Možda je to zapravo prva i najvažnija stvar koju treba shvatiti u digitalnoj sferi: sve je povezano i nikad ne treba prestati sa radom na sebi, učenjem i usavršavanjem, jer uvek ima neki dodatni ukus koji može začiniti tortu da bude još bolja.

  1. Kako si se ti opredelila za ovu oblast? Kako si započela karijeru? Koji ti je bio prvi posao u ovoj sferi?

Karijeru sam započela kao kreator sadržaja – ili po srpski, pisac. Stvarala sam blog postove, PR tekstove, saopštenja, pisala tekstove za sajtove. To je za mene bio logičan prvi korak, budući da sam završila novinarstvo i pisanje mi je “u krvi”. Kada sam ušla u svet PR-a, tu sam počela više da učim o marketingu i prvi put sam se se susrela sa digitalnim marketingom. Šef je jednog dana ušao u kancelariju i pitao nas ko ima iskustva sa “tim Fejsbukom i internet oglašavanjem”. Svi junaci nikom ponikoše, što bi se reklo, niko od nas nije pojma imao, Fejsbuk se tada tek stidljivo pomaljao u Srbiji. “Evo, mogu ja”, prijavila sam se. To moje “evo, mogu ja” je rezultiralo jednom od prvih online kampanja za neku farmaceutsku kuću u Srbiji, koja je dala fantastične rezultate. Posle toga sam se zaposlila u Limundu i aktivno počela da se bavim freelance radom u oblasti internet marketinga. Ostalo je istorija.

  1. Možeš li da izdvojiš neko konkretno iskustvo kao najvažnije u karijeri, neku prekretnicu, ili prosto nešto što ti je ostalo u sećanju kao posebno drago ili interesantno? (može i sve 🙂 )

Moj prvi freelance klijent. 🙂 Da se razumemo, u to vreme, 99,9% ljudi u Srbiji nije nikad čulo za freelancere i takav način rada. Bila sam na razgovoru za posao PR i Online Marketing Menadžera u jednoj domaćoj firmi. Javili su mi da sam dobila posao i da dođem da se dogovorimo oko detalja i daljih koraka. Dok su oni meni objašnjavali moja buduća zaduženja, ja sam shvatila da tu ni izbliza nema dovoljno posla za full time zaposlenje. Prekinula sam ih i rekla im da mislim da tu nema  ni približno osam sati posla svaki dan i da im se ne isplati da oni mene uzimaju na platu i da bacaju pare kada bih ja to sve mogla da radim od kuće za manje novca. Direktor je bio blago rečeno šokiran i potpuno oduševljen mojom iskrenošću. Dogovor je pao i počela sam da radim za njih na taj način. Tek kasnije sam saznala da se takav vid angažovanja zove freelance. Sa njima i dan-današnji radim na obostrano zadovoljstvo, a gorepomenuti direktor je toliko zadovoljan mojim radom da me je tokom godina preporučio brojnim drugim klijentima.

  1. Kada i kako je nastala Symbiotica i čime se tačno bavi?

Freelance rad ima svoje divne strane ali i svoja ograničenja. Dugo sam radila i u kompanijama, i kao freelancer i u nekom momentu sam došla do zaključka da imam previše klijenata, projekata, novih ideja i akcija u isto vreme. Radila sam s timom drugih freelancer-a, koje sam angažovala u zavisnosti od projekta i potreba klijenta i jednostavno je sve počelo da dobija obrise “prave” firme. Tako da je logičan sledeći korak bio da zaista i registrujem firmu, okupim taj isti tim ljudi i proširim ga i uspostavim neke procedure i organizaciju rada kako bismo mogli da podržimo povećani obim posla uz održavanje nivoa kvaliteta.

O čemu posebno vodim računa? O svemu. 🙂

  1. Ispričaj nam nešto o simbolici naziva kompanije i kako ste došli na tu ideju.

Symbiotica je zamišljena kao simbioza web developmenta i internet marketinga. Te dve oblasti I jesu u simbiozi: nemate mnogo koristi od sajta, ako ljudi ne znaju za njega, a sa druge strane, da biste imali šta da reklamirate na internetu, potreban vam je sajt JKada klijent uđe u našu kancelariju, može da dobije sve digitalne usluge koje želi, a ako nije siguran šta želi, mi smo tu da mu pomognemo kroz konsultacije.

Symbiotica
Andjelka Ducić
  1. Kako izgleda biti CEO ove kompanije? O čemu posebno vodiš računa?

Mislim da je glavna razlika između te i bilo koje druge pozicije u firmi ta što Symbioticu vidim kao nešto svoje, nemam problem da radim bilo koji posao, da uskočim gde treba, poguram, pokrijem, pomognem, ispravim, radim do kasno u noć… Trudim se da imam dobar odnos sa ljudima sa kojima radim i u Symbiotici maksimalno podržavamo učenje i usavršavanje – štaviše, podstičemo ljude da stalno uče nove stvari, kao što, uostalom, i sama radim. O čemu posebno vodim računa? O svemu. 🙂 Symbiotica je moj glavni izazov i najveća nagrada. Ona je prava dama i moram da pazim da bude zdrava iznutra (spretan i zadovoljan tim), lepa spolja (reputacija) i popularna u društvu (zadovoljni klijenti).

  1. Koliko vas ima? Reci nam nešto više o timu. Šta je (kod vas, a i uopšte) važno da bi kolektiv funkcionisao?

Trenutno nas ima 10-oro koji aktivno radimo na projektima, ali imamo još neke saradnike koje angažujemo po projektima, zavisno od njihovog polja ekspertize. Smatram da je najbitnije da su ljudi sa kojima radite zadovoljni. Naša dobitna kombinacija je: razuman, ljudski odnos uz profesionalnu odgovornost prema radu i klijentima i maksimalna podrška zaposlenima da uče i usavršavaju se. Takođe, imamo opciju remote rada, a za one kojima to ne odgovara nudimo mogućnost dolaženja u kancelariju koja je smeštena u samom centru grada. Kafa je besplatna i neograničena a i pet friendly smo (mačka Siri nam je zaštitni znak).

  1. Symbiotica nudi mogućnost rada od kuće. Koje su, po tvom mišljenju, prednosti, a koje su mane (ili šta predstavlja veći izazov) u ovakvom konceptu rada?

Kao što sam spomenula, i ja imam poduži staž rada od kuće. Sve zavisi od osobe i uslova za rad koje ta osoba ima. Mnogima više odgovara da idu u kancelariju jer na taj način psihički odvoje posao i privatni život. Drugi više vole slobodu rada u pidžami od kuće ili sa puta. Što se nas u Symbiotici tiče, potpuno nam je svejedno da li neko radi u pidžami i patofnama Ili poslovnom odelu, iz kancelarije ili sa vrha planine, dokle god ima internet konekciju, završava posao na vreme i ume da se upristoji za Skype sastanak sa klijentom (makar da navuče košulju preko pidžame). 🙂

  1. Šta očekuješ (ili priželjkuješ) na profesionalnom planu u nekom narednom periodu (na nivou kompanije i lično)?

Što se Symbiotice tiče, biznis plan je prilično jednostavan – želimo da širimo tim, radimo sa više klijenata na velikom broju uzbudljivih projekata i da se što više fokusiramo na strano, pre svega US tržište. U nekoj perspektivi planiramo da se i sve više bavimo IoT projektima. Takođe imamo ideje za neki naš startap ali o tom potom, možda to bude tema nekog narednog intervjua. Lično se sve više usmeravam ka obukama i prenošenju znanja i iskustava koja sam stekla ljudima koji žele da započnu karijeru u digitalnom marketingu ili da usavrše svoja znanja.

  1. Imaš li neki savet – kako ostvariti uspešnu i prijatnu komunikaciju s klijentima i saradnicima, zaposlenima?

Budite lepo vaspitani, ali iskreni. Imajte razumevanja – svi smo samo ljudi, svi grešimo, svi imamo loš dan. Obećavajte samo ono što možete da ispunite. Ispunite ono što ste obećali. Nemojte da se plašite da kažete ne ako neko ima nerealne zahteve. Takođe, nemojte ni da se plašite da kažete da – iskoristite šanse koje vam se pružaju. Poštujte osnovna pravila bontona – nije teško biti fin. Pomozite kad možete – jednostavni ljudski gest ili dobronameran savet vas može daleko dovesti.

  1. Kako pojedinac može u što većoj meri da iskoristi društvene mreže u svoju korist (poslovno)? Koliki je njihov potencijal i koliko su ga ljudi svesni?

Davno je prošlo vreme kada su društvene mreže bile nešto privatno, što nikako ne utiče na ostatak vašeg života (ako je takvo vreme uopšte i postojalo). Većina poslodavaca danas gleda i profile kandidata na društvenim mrežama. Privatno takođe – upoznali ste slatkog momka/devojku i prva stvar koju ćete da uradite nakon upoznavanja je “da se dodate na Fejsu”. Ako koristite društvene mreže na pravi način, vi od sebe možete da napravite “brend” i da svoje online prisustvo izgradite tako da odajete utisak kakav želite. To naravno ne znači da treba da lažete i izmišljate da ste dobitnik Oskara i da ste u tajnoj vezi s Kim Kardašijan, već da treba da filtrirate informacije koje postavljate na društvene mreže (pijane fotke sa sinoćne žurke sigurno ne želite da vidi vaš potencijali poslodavac) i da razmišljate pre nego što postujete, tvitnete, snepujete ili instagramišete. Ako izgradite vaše online prisustvo kako treba, društvene mreže, pre svega Fejsbuk i LinkedIn, ali i druge, mogu vam postati moćan alat i saveznik u traženju posla, nalaženju novih klijenata i povezivanju sa ljudima sa kojima želite. Takođe, imajte na umu da su društvene mreže mnogo više od puke zabave, mogu da služe za informisanje, učenje novih stvari i praćenje trendova u oblasti kojom se bavite.