Footy Controller – Lidija Gilanović

Footy Controller – Lidija Gilanović

Lidija je osnivač i vođa projekta Footy tj. game controllera, uređaja koji se kači na kompjuter putem USB porta. On omogućava kontrolisanje kretanja u igricama tako što zamenjuje korišćenje tastature kontrolom pomoću stopala (hodanje u svim pravcima, skakanje, čučanj, itd). Trenutno rade na patentu/prototipu.

Footy je nagazni kontroler za kretanje u virtuelnom prostoru. Pokretima stopala, krećete se kroz Vašu omiljenu igricu, ili dok radite na nekom 3d modelu i animaciji. Sa Footy-jem dobijate potpuni osećaj “stvarnosti”. Uz veliki broj podešavanja i makro funkcionalnosti, mogućnosti ovog uređaja su praktično neograničene i korisnici mogu sami naći nove primene u zavisnosti od njihovih potreba.

Kako si odlučila da uđes u IT? 

  • Upisala sam fakultet 2013. godine, odsek elektrotehnika i računarstvo na TF Univerziteta Singidunum i okruženje mi je bilo takvo da me je zainteresovalo da se ozbiljno bavim IT-em.

Na kojem projektu si prvo radila i kakve utiske nosiš odatle?

  • Footy kontroler je moj prvenac, prvi projekat. Imam predivan tim, dvoje mojih kolega sa fakulteta i za sada samo pozitivne utiske. Moja uloga u timu je uloga modelara, više nego programera, ali mi je, na primer, pisanje kodova za elektronske komponente zanimljivije od pisanje kodova u Java jeziku.

Kako bi ti nekoga zainteresovala za IT?

  • Nastojim da ljude oko sebe zainteresujem za IT uglavnom pomoću novih tehnoloških inovacija, posebno kada su stariji ljudi u pitanju i uživam u tome da ih zaintrigiram. Na primer, svojoj baki sam pre dve godine pokazala Google glass, a ona od tada izdvaja sat vremena dnevno i lista YouTube kanale i gleda najnovije izume.

Koji savet bi dala početniku u ovoj oblasti ili nekome ko bi želeo da se okuša u tom poslu ubuduće?

  • Dala bih im isti savet koji sam dobila i ja – budite uporni i istrajni u svojim idejama i vizijama. Dok osmišljavamo ideje sve je idealno. Međutim, kad se upustimo u sam rad vidimo da zapravo ništa nije savršeno ni lako. Ima mnogo posteškoća, ali važne su upornost i istrajnost i naravno, vera u ono što radite i samo tako ćete stići do želejnog cilja.

Ko je tebe najviše savetovao i pomagao?

  • Kolege iz tima su imali veoma važnu ulogu u mom afirmisanju u ovoj oblasti, kao i dugogodišnji prijatelji koji su bili uz mene kada sam bila u srednjoj školi i pomagali mi da realizujem neke svoje idejice koje sam imala tada.

Šta mislis o IT-ju u Srbiji? Šta te je pozitivno iznenadilo, a šta bi trebalo da se promeni kako bi se ova grana razvijala? Kakvu budućnost ti predviđaš za IT u Srbiji, oslanjajući se na dosadašnja zapažanja i iskustva?

  • Svakako da IT u Srbiji nije razvijena grana kao što je na primer u Kini, Japanu ili Nemačkoj. Ipak, u ekspanziji je posebno zbog mladih, pametnih i talentovanih ljudi, koji se bore da ostvare svoje ideje, koji su željni znanja i imaju potrebu da stečeno znanje šire. Dokle god je tako, ima zelenog svetla za naš IT. Ono što bi svakako pomoglo i pozitivno uticalo jeste više podrške svim mojim kolegama i više organizacija kao što je, na primer, ICTHub.

Koliki je procenat muškaraca, a koliko je ženskih osoba u tvom radnom okruženju? Da li imaš utisak da postoje predrasude koje se tiču žena programera u globalu, ne samo u tvom okruženju?

  • Ovo je vrlo zanimljivo pitanje. Kada sam počinjala 2013. godine imala sam svega par koleginica, a sada je to mnogo veći broj. To pokazuje da je IT u velikoj ekspanziji među ženama. Što se tiče predrasuda, ja ih nikad nisam osetila na svojoj koži. Verujem da među ljudima, koji zaista znaju šta rade i imaju široke poglede, predrasude ne postoje.

Kako ste došli na ideju da pokrenete projekat vezan za igrice? Šta vas je inspirisalo?

  • Ideja je došla sasvim spontano. Ja sam imala seminarski rad iz sistema automatskog upravljanja. Posavetovala se sa kolegom i oboje smo bili pod utiskom Occulus Rift naočara i VR igrica. Tako smo došli do ideje da napravimo Footy. Iako nisam toliko strastveni gejmer, volim igrice i rado se opuštam na taj način.

U kojoj je fazi projekat sada? Koliko dugo radite na njemu?

  • Trenutno smo u fazi testiranja prototipa, posle nekih 8 meseci rada na njemu prvi put ćemo ga testirati u javnosti, a ne samo u krugu kolega. U timu nas je troje, Milorad je zadužen za hardver, a Igor za softver. Ja sam osnivač. 🙂