Kako da postaneš pro frilenserka u tri koraka

Kako da postaneš pro frilenserka u tri koraka

Stopa nezaposlenosti u Srbiji u trećem kvartalu je iznosila 13,8%, a u prošloj godini potrošeno je 650 miliona za program samozapošljavanja. Kako je država nedavno uložila dobijene donacije u vrednosti od 20 miliona za razvoj ženskog preduzetništva u razvoj tehnika ocrtavanja obrva, predstavljamo vam kratak vodič ka samozapošljavanju u oblasti web dizajna, potpuno besplatno. Želiš da budeš frilenserka – evo kako da počneš.


Pre svega, moraš prodati sebe.

Personal brending je vid samopromocije koji je, iz opravdanih razloga, popularan i biva s vremenom sve popularniji i masovniji.  Jedan od pozitivnih aspekata koji se vezuju za ovu metodu je upečatljivost. Kada se uspostavi veza sa ciljnom grupom (potrošača ili klijenata), potrebno ju je konstantno obnavljati, usavršavati i učvršćivati. A ovakva vrsta reklame garantuje da će se vaše ime vezivati upravo za onaj proizvod koji ste sami odabrali i/ili osmislili, na način koji vam pogoduje. Doprećete do šireg auditorijuma, bićete primećeni, shvaćeni i upamćeni.

Lični brending predstavlja objedinjenje i iznošenje na videlo kvaliteta vašeg proizvoda i podrazumeva autentičnost. Podvlači razliku. Kreativan je i produktivan. Uspostavlja sklad između sadržaja i forme, negujući oba činioca. Uz to, čini da vaše dobre strane dođu do izražaja, da se kao pojedinac prezentujete.

Kroz sledeća tri koraka, učvrstite svoje online prisustvo i otisnite se u freelance.

Napravite svoj portfolio i CV.

Ako nemate iskustva i prethodnih radova, vreme je da se oslonite na FFF (family, friends and fools) i uradite nekoliko poslova besplatno.

Osim što će ovo predstavljati svojevrsnu odskočnu dasku za tebe, učinićeš dobro delo potencijalnom preduzetniku iz kruga uže i šire familije, i neposrednog okruženja. Pritom, bitno je napomenuti i da se bliska osoba neće libiti da vam uputi iskrenu kritiku (kao ni pohvalu).

Ovde možete preuzeti primer tipografskog CV-ija, a ovde HTML templejt za portfolio. Sve besplatno – jer nemamo budžet od 20 miliona. Obavezno dodajte SM ikonice, kako bi vas potencijalni klijenti lakše pronašli na drugim mrežama. Evo i besplatnih ikonica.

Nakon poznanika, sestrića i inicijalnog šoka koji ide ruku pod ruku s nepodudaranjem vaših i njihovih ideja, naučili ste:

– da filtrirate informacije i sugestije; odvajate važno od bezvažnog
– da pomirite razlike, usvajajući želju “klijenta” (a kasnije – klijenta), uz lični pečat i znanje
– pošto je uspešno realizovan čitav tehnički deo, otklonili ste ono što je bilo sporno, nadgradili veštine, fokusirajte se i na soft skills. Trebaće vam.

Što nas dovodi do sledećeg, ujedno i najočiglednijeg koraka, pa ćemo ga, zato, samo pomenuti – gradite mrežu kontakata. Širite je.

Ako s nekim ne ostvariš saradnju (što je neminovno), svakako ćeš steći dragoceno iskustvo. Bilo da ono podrazumeva da moraš da promeniš pristup, da targetiraš drugu grupu potencijalnih saradnika i klijenata, ili samo da čuješ šta ima da saopšti neko ko je već prešao rastojanje od početnika do nivoa kojem i sam/a stremiš. Značiće ti.

Treći korak je najteži, jer podrazumeva pronalaženje klijenata. Sećate se onog sestrića od malopre? On je od ključne važnosti. Potrebne su vam reference, a njih vam mogu obezbediti oni koji su se uverili u vaše znanje i stručnost. Naravno, lepa reč bez pravog pokrića neće garantovati dugoročni uspeh. Zato svakom projektu pristupite studiozno i budite spremni da realno sagledate situaciju. Ne dovodite svoj i sestrićev kredibilitet u pitanje.

Ako ti ovaj tekst deluje poznato, to znači da previše čitaš, a malo radiš. Vreme je da se predstaviš na popularnim sajtovima za honorarne poslove, ali zaista. Nećemo te terati bombastičnim frazama. Neki od poznatijih su UpWork, Elance, Freelancer i naravno – domaća platforma Honorarci.